وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی
 
فروشگاه لوازم یدكی اتومبیل ، نجوم ، ورزش ، شطرنج، هنر و علم در بروجرد
tabligh
tabligh



گفتگویی با مهدی یاراحمدی

 

 نماینده بروجرد در مجلس دانش آموزی کشور

مهدی یاراحمدی متولد سال 1378 بروجرد است و هم اینک سال سوم دبیرستان شهید بهشتی بروجرد مشغول به تحصیل می باشد . وی که از سال 1395 عضو مجلس دانش آموزی کشور شده طی یکی از روزهای هفته گذشته با دوست بسیار صمصمی اش محمد معظمی که از وی بعنوان یک فعال واقعی دانش آموزی نام می برد، میهمان سایت فرهاد 90 بودند، در زیر گفتگوی ما با این نماینده جوان بروجردی را می توانید بخوانید:

 

سوال: ابتدا معرفی اجمالی از مجلس دانش آموزی داشته باشید.

مجلس دانش آموزی در سال 80 و در دوره دولت اصلاحات به وجود آمد . تئوریسین اصلی این نهاد مشورتی سید محمد خاتمی بود و آن را به تقلید از مجلس های کشورهای پیشرفته دیگر به وجود آورد.  هدف این مجلس توانمند کردن دانش آموزان در مهارت های سخنوری و تمرین دموکراسی بود. از دیگر وظایف مجلس دانش آموزی بازتاب دادن نتایج تصمیمات و  مصوبه های آموزش و پرورش به مسئولان است زیرا که هر تصمیمی که مسئولان برای دانش آموزان می گیرند، سرنوشت دانش آموزان را تغییر می دهد و دانش آموزان باید این تصمیمات را زندگی کنند . پس چه کسانی می توانند بهتر از نمایندگان مجلس دانش آموزی به مسئولان عالی رتبه کشور صدای دانش آموزان را برسانند که الحق بین آن ها نخبگان علمی و حتی سیاسی از همین سن کم نداریم!

سوال : نمایندگان مجلس دانش آموزی چگونه انتخاب می شوند ؟

مجلس دانش آموزی در حال حاضر دارای 150 نماینده از سرتاسر کشور است که به تناسب تعداد دانش آموزان (به ازای هر صد هزار نفر دانش آموز، یک نماینده!!) از هر استان نمایندگان با انتخابات های متعدد به مجلس راه می یابند و نمایندگان همگی از مقطع متوسطه دوم انتخابات می شوند . انتخابات ها عبارتند از : انتخابات شورای مدرسه ، سپس انتخابات نمایندگان دانش آموزان در سطح شهر، پس از آن انتخاب نمایندگان استان از بین نمایندگان شهر، و در نهایت انتخاب نمایندگان استان برای راهیابی به مجلس دانش آموزی کشوری . البته در مجلس کشوری انتخابات هیئت رئیسه را نیز داریم که متشکل از ریاست مجلس ، دو نائب رئیس دو منشی و دو کارپرداز است. البته به جز این نمایندگان در مجلس دانش آموزی ما نماینده اقلیت های دینی و خارج از کشور نیز داریم.


سوال : شما نماینده دوره چندم این مجلس هستید و تا به حال در مجلس شما در این دوره و دوره های پیشین چه اقداماتی از سوی نمایندگان انجام گرفته است؟

این دوره هشتم مجلس دانش آموزی است و به طور رسمی از خرداد ماه سال 95 شروع به کار کرد. جا دارد که بگوییم از همان اول شروع به تخریب مجلس کردند و نمایندگان را ناامید می کردند و این روند تخریب هم چنان ادامه دارد البته مختص به این دوره نمی شود و این روند کم کردن قدرت مجلس دانش آموزی در دوره های پیشین هم وجود داشته است . اما با تمامی این اوصاف مجلس دانش آموزی توانست تا اینجا از پس نقش مشورتی و هم چنان رساندن صدای دانش آموزان به وزارت خانه آموزش و پرورش به خوبی برآید. برای مثال در دوره های پیشین طرح اولیه و ابتدایی تعطیلی پنجشنبه ها توسط مجلس دانش آموزی ارائه شد. در این دوره نمایندگان سعی کردند طرح های متفاوتی را به وزارت خانه و کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه دهند اما مسئولان با بی تفاوتی بسیاری از آنان را بدون نگاه کردن به دور انداختند و برخی دیگر را نیز با نام خودشان و بی هیچ نامی از مجلس دانش آموزی به تصویب رساندند اما برخی از طرح های مجلس دوره هشتم عبارتند از :

-        نگاه دقیق و تخصصی به کتب درسی و ارائه مشکلات هر کتاب به صورت جداگانه به سازمان تألیف کتاب های درسی

-        پیگیری تخلفات و تقلب های امتحان های نهایی تا سطح وزیر و سازمان سنجش و دیوان عالی عدالت اداری

-        نگاه تخصصی به مشکلات اقلیت های دینی و کتاب های آنان و درخواست بهتر نمودن شرایط تحصیل آن ها و قول پیگیری وزیر آموزش و پرورش

-        بحث های بسیاری شد در رابطه با اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر که نتایجش تقدیم نیرو های زحمت کش پلیس مبارزه با مواد مخدر شد

-        پیگیری های بسیاری راجب افزایش کارایی زنگ های ورزش با جناب آقای بابوئی مدیر کل محترم ورزش و سلامت وزارت آموزش و پرورش کشور انجام دادیم

-        سعی کردیم طرح های مختلفی در رابطه با محیط زیست بدهیم کمیسیونی در این ارتباط ساختیم و امیدواریم طرح هایمان را ببیند و در سطح مدارس اجرایی شوند که محیط زیستی بهتر و زیباتر داشته باشیم

-        تشکیل کارگروه اقتصاد آموزش و پرورش و ارائه طرح های مختلف برای درامد زایی آموزش و پرورش

-        نگاه تخصصی به کنکور و تلاش در جهت حذف آن


سوال: تا به حال در سطح استان نیز اقدامی داشته اید؟

بله، هر چند که استان ما تنها چهار نماینده دارد و نسبت به برخی از استان ها از نمایندگان کمتری برخوردار است ولی الحمدالله توانستیم در همین سطح هم کارهایی را انجام بدهیم. ما با توجه به محرومیت استان لرستان اولویت اول را به رسیدگی به مشکلات محرومیت و راه های خروج از آن ها،درآمد زایی برای آموزش و پرورش استان و مشکلات مناطق محروم قرار دادیم و نمایندگان زحمتکش استان نیز برای یافتن این مشکلات از وقت درس و تحصیل خود زده اند تا به مدارس مختلف از روستا ها تا مدارس سطح بالا سر بزنند و مشکلات را از نزدیک ببینند. برخی از اقدامات ما در سطح استان عبارتند از:

-        بررسی و اقدام در جهت درامد زایی آموزش و پرورش در دیدار با جناب آقای دریکوند مدیر کل آموزش و پرورش استان

-        دیدار با تمامی معاونت های مدیرکل و مطالبه خواسته های دانش آموزان از آن ها

-        پیگیری مشکلات ورزشی و کمبود امکانات ورزشی در سطح مدارس

-        پیگیری کمبود نیرو و معلم ورزش در استان از طریق مدیر کل ورزش و سلامت کشور

-        ارائه پیشنهاد ساخت مدارس بین روستایی با کیفیت به جای ساخت چند مدرسه کوچک در روستاها

-        بررسی مشکلات کتاب جغرافیای استان لرستان به شکل تخصصی و ارائه مشکلات آن به اداره کل آموزش و پرورش

-        پیگیری کمبود جایزه برای برندگان مسابقات فرهنگی و هنری و رفع نسبی آن

-        جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی به هر نحوی توسط نمایندگان

-        ارائه پیشنهاد بستن قرارداد با سالن های مختلف ورزشی جهت ورزش دختران دانش آموز در زنگ ورزش در این سالن ها

-        بررسی امتحان نهایی ورزش با جناب آقای بهرامی مدیرکل محترم ورزش استان

-        بررسی راه های جلوگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان با جناب آقای یوسفوند معاونت توانمند پرورشی استان

-        ارائه طرح برگزاری کلاس های سخنوری برای دانش آموزان علاقه مند در جهت رشد مهارت و توانایی سخن گفتن دانش آموزان و بالا بردن روابط اجتماعی آن ها

سوال: گویا بسیار گله  دارید از مسئولان و سنگ های پیش روی مجلس دانش آموزی...

 

بله متاسفانه این حقیقتی تلخ است . جلسه اولی که قرار بود ما به تهران برویم و نشست را در مکان برگزاری مجلس خبرگان یا به قول معروف همان مجلس قدیم برگزار کنیم آن قدر برگه های گوناگون و طرح های متفاوت خصوصا در بحث اقتصاد در آموزش و پرورش با من بود که در یک کیف جا نمی گرفتند و من دو کیف تنها برگه های طرح های مختلف با خودم برده بودم اما در همان ابتدا ریاست پیشین سازمان دانش آموزی به صورت غیر مستقیم ولی کاملا واضح در اولین سخنرانی به ما گفتند: « شما هیچی نیستید.» و آب سردی را بر پیکر تمام نمایندگان ریختند و در نهایت پرسیدند که آیا مجلس همان مکان ایده آل شما بود ؟ وقتی از تمامی نمایندگان پاسخ منفی را دریافت کردند از سخنرانی دست کشیدند...

 

 نکته ی دیگری نیز در خصوص سخنرانی های مدعوین محرز است این است که به سخنرانان در حدود دو ساعت وقت می دادند اما نمایندگان برای  نطق تنها 5 دقیقه فرصت دارند حال خودتان حساب کنید که دو روز وقت داریم هر روز چهار مهمان و نمایندگانی که در دو روز حق دارند تنها پنج دقیقه صحبت کنند...

 

اما این تازه ابتدای کار بود در  ابتدای تشکیل مجلس دانش آموزی جلسات به صورت کاملا منظم و منسجم برگزار می شد و طول جلسات کشوری گاهی به یک هفته هم می انجامید. که خب فرصت لازم برای بررسی تمام طرح و موارد وجود داشت اما با گذشت زمان هر بار زمان جلسات کم شد تعداد آن ها کاسته شد تا به این جا رسید تنها 2 روز بله فقط دو روز برای فرصت بیان نمایندگان و طبق آیین نامه ای که برای مجلس دانش آموزی تدوین شده هیچ قانونی دبیر خانه و سازمان دانش آموزی را منع نمی کند که تنها جلسه افتتاحیه و اختتامیه را برگزار کنند و دیگر هیچ کاری با مجلس دانش آموزی نداشته باشند .

 

واقعا تأسف بار است! نمی دانم در این خصوص از چه کسی شکایت کنم دبیر خانه مجلس دانش آموزی را متهم کنم یا سازمان دانش آموزی را و یا وزارت خانه آموزش و پرورش فقط این را می دانم که با این روند شاید نتوان دیگر مجلس دوره یازدهم یا دوازدهم را به چشم دید.

 

ولی بی مهری ها به این جا ختم نشد . هنگامی که به هر دلیلی حکم ما بر عکس دوره های پیشین به دست رئیس سازمان دانش آموزی و نه به دست رئیس جمهور امضا شد از قدرت اجرایی ما بسیار کاسته شد و مجلس ما عملا به محفلی تشریفاتی تبدیل گشت .البته همانطور که گفتم این روند کم کردن قدرت به تدریج در دوره های مختلف وجود داشته ولی امروزه به حدی رسیده است که برای رفتن به مدارس هم برخی از نمایندگان مشکلاتی دارند.

 

دبیر خانه مجلس دانش آموزی به خاطر این که دوره هفتم عملکرد ضعیفی در قسمت تشکیل فراکسیون داشتند، این دوره حتی اجازه به ما ندادند یک فراکسیون ایجاد کنیم. و از آن جالب تر آن بود که برای سهولت در برگزاری جلسات قطبی به طور کاملا تصادفی و با استفاده از شانس اسم کمیسیون ها را در پاکت قرار دادند دبیرخانه محترم و از مسئولین خواستند که یک پاکت را بردارند که با استفاده از این عملیات کاملا تخصصی (!) سهم قطبی که لرستان در آن بود


(لرستان جزء قطب یک که در آن استان های اصفهان، خوزستان، کهکلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری و ایلام  حضور دارند،است) کمیسیون ورزش و سلامت شد ولی در این قطب از حدود سی نماینده می توان گفت تنها هفت نفر از آن ها در این بخش تخصص دارند و بقیه به مشاهده این بحث ها می پردازند البته واقعا بی گناهند و تسلیم این تصمیم فوق العاده تخصصی انتخاب کمیسیون بر اساس شانس شده اند!

 

در این بین داستان انتخاب هیئت رئیسه هم جالب بود نمایندگان یک روز فرصت داشتند تا کاندیدای مورد نظر خود را بشناسند و در این میان برخی با داشتن واسطه در سازمان دانش آموزی شماره ی تک تک نمایندگان را داشتند و با آن ها تماس گرفته بودند و جالب تر این که همان اشخاص نیز رأی اوردند . و حال پس از یک سال گذشت ریاست مجلس استیضاح شده و در جلسه پیش رو احتمالا شخص دیگری جایگزین او شود و نیززمزمه استیضاح یکی دیگر از اعضا شنیده می شود... که خود نشان دهنده نحوه اشتباه رای گیری در حوزه هیئت رئیسه می باشد.

 

بعد از گفتن این مسائل کاملا به یاد ضرب المثل «از ماست که بر ماست» افتاده ام. واقعا چطور می توان انتظار داشت از مجلسی با این حجم از مشکلات که کارهایی بزرگ کند خب مسئولین وقتی این مشکلات ساختاری را در مجلس دانش آموزی می بینند معلوم است که آن را دست کم می گیرند. من مطمئنم که مجلس دانش آموزی این پتانسیل را داراست. نمایندگانی که همین چند روز پیش بدون هیچ پشتوانه مالی و بدون هیچ حمایتی ( مجلس هیچ گونه امتیازی برای نمایندگان در هیچ ارگانی قائل نشده است!) به تهران رفتند تا حقوق دانش آموزان را درباره ی امتحانات نهایی از وزارت خانه مطالبه کنند حتی برخی از آنان از خوزستان و با هزینه شخصی تا تهران را سفر کرده اند تا صدای دانش آموزان را به مسئولان برسانند. اگر آموزش و پرورش و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دانش آموزی را جدی بگیرد مطمئنا تغییرات بسیار مثبتی در آموزش و پرورش به سود دانش آموزان ایجاد خواهد شد.

 

سوال : حرف آخر..

 

جا دارد که از خانواده ام هزاران بار تشکر کنم که در تمام این مسیر بنده را همراهی کردند و بدون آن ها نمی توانستم حتی یک گام در این مسیر بردارم و البته از دوست خوبم جناب آقای محمد معظمی که واقعا پا به پای من در زمینه بهبود عملکرد مجلس و همچنین در جهت کمک به نظام آموزشی قدم برداشته اند و بسیاری از طرح هایی که بنده ارائه می دهم ، ایده پرداز اصلی آن ها این آقاست

و نیز از شما متشکرم که با وجود مشغله های فراوانی که برای رسیدگی به مشکلات مردم بروجرد دارید برای ما وقت گذاشتید و صدای ما را به گوش مسئولین رساندید.






طبقه بندی: اجتماعی، 
برچسب ها: گفتگویی با مهدی یاراحمدی نماینده بروجرد در مجلس دانش آموزی کشور، محمد معظمی، مهدی یاراحمدی، مجلس دانش آموزی، دانش آموزان بروجردی، فرهاد داودوندی و مهدی یاراحمدی،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 12 تیر 1396 توسط فرهاد داودوندی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظ