وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی
 
فروشگاه لوازم یدكی اتومبیل ، نجوم ، ورزش ، شطرنج، هنر و علم در بروجرد
tabligh



گفتگو با "پوریا نیکوکار"


گیتاریست جوان بروجردی

 

(بیوگرافی)

-         لطفا خودتان را معرفی کنید.

 

پوریا نیکوکار هستم متولد 6 آذر 1364 ، پدرم مهندس مخابرات و مادرم فرهنگی هستن و هردوی این بزرگواران  الان در دوران بازنشستگی به سر می برند

دوران تحصیل را در بروجرد گذراندم و تا مقطع کارشناسی مهندسی ساخت و تولید ادامه تحصیل دادم

از دوران 14سالگی فعالیت در زمینه ی موسیقی را با ساز سه تار شروع کردم  و تا به الان این فعالیت را در زمینه ی تدریس گیتار پیش می برم

در دوران راهنمایی از طریق پدرم با استاد رفیعی منش آشنا شدم و اولین استاد موسیقی بنده این بزرگوار بودند . حدود چندسالی نواختن سه تار را نزدشان در اداره ی ارشاد و فرهنگ اسلامی بروجرد فرا گرفتم دوران بسیار لذت بخشی بود اما با این احوال آرزوی من داشتن یک گیتار بود .

و بعدها که این خواسته رو به صورت جدی نزد پدرم مطرح کردم ایشون استقبال کردن و توانستم به رویای داشتن یک گیتار برسم

رفته رفته از طریق آقای مهران کوچک با استادی ارجمند به نام خانم پورمهدیان آشنا شدم که فارغ التحصیل دانشگاه موسیقی دررشته ی تخصصی گیتار بودند و نزد ایشون در پروسه زمانی خاصی چیزهای بسیار زیادی یاد گرفتم و دیدم نسبت به موسیقی و ساز گیتار کاملاعوض شد .

مدتی بعد دوباره به دلیل احساس نیاز به یک استاد آوازباز هم از طریق آقای مهران کوچک با جناب استاد نوید عاجل آشنا شدم که برای من بسیار قابل احترام هستن و نزد ایشون دوره ی صدا سازی رو گذروندم . کلاس ایشون بسیار پر بار و باارزش بودند .ودر کلاس ایشون نتیجه ای بیشتر از انتظارکسب کردم.

مدتی در چند آموزشگاه بازهم توسط  آقای مهران کوچک به کارتدریس پرداختم بعد از آن فعالیتهای موسیقی را به صورت انفرادی انجام می دهم و کارهایی را از بزرگان موسیقی پاپ وکلاسیک باتوجه به  ساختار موسیقی کلاسیک که اصول هارمونیزه کردن قطعات یکی از شاخصه های اصلیه این سبک هست را انجام میدهم و هنوز هم این شیوه ی مورد علاقه ی بنده می باشد . یادآوری کنم که در سبکهای دیگر هم اصول هارمونی برقرار هست اما در سبک کلاسیک هارمونیه قطعات با رعایت نکات علمی تری انجام می پذیرد . در سبکهایی مثل فلامینکو و جزوبلوز این هارمونی های زیبا و گوش نواز در اکثر اوقات به صورت تجربی وسلیقه ای انجام می پذیردکه  سرچشمه ی ان ذوق و سلیقه ی نوازندگان است 

الان که در خدمت شما هستم درحوزه ی تدریس گیتار به سبک کلاسیک موفق به پرورش سه عزیزی بودم که در رشته ی گیتاردر استان لرستان مقامهای اول تا سوم را کسب کردند خانم رضایی نفر اول دبیرستان دختران آقای محمد نوید گودرزی نفردوم و شهریار معظمی گودرزی نفر سوم دبیرستان پسران استان شدند و برای من و موسیقیه بروجرد افتخار بزرگیست گرچه هیچکس ازعزیزان انجمن ازین موضوع مطلع نشدند و تقدیری ازین بچه ها به عمل نیامد.

(فعالیتهای پیش رو)

-         برای آینده تان چه برنامه هایی در نظر دارید؟

 

باتوجه به دنیای عظیم و تمام نشدنی موسیقی فعالیتهای اخیر و پیش رویم  در زمینه ی پرورش و ارتقائ  سطح خودم و گذر از سطوح تکنیکی و مفهومی موسیقی است . همچنین در این اواخر دومقاله  یکی در زمینه ی صوت و دیگری تحلیلی بر سمفونی 5 بتهوون  باتوجه به تحقیقات و منابع جامع صورت داده ام که به بیان  نقطه نظرهای جدیدی درمقوله ی  فیزیک صوت پرداخته ام و فعلا در حال بررسی هستند . فعالیتهای دیگری که انجام می دهم در زمینه ی تنظیم قطعات برای گیتار کلاسیک و ترانه نویسی می باشد . واین را هم بگویم که فعالیتهای سرگرمی در زندگی من بسیار محدود است .

 

(تشکیل کارگاه آموزش گیتار)

-         از تشکیل کارگاه آموزش گیتار برای مان بگوئید.

 

خلاقیت جدیدی که صورت پذیرفته در تشکیل کارگاههای موسیقی برای هنرجویان متوسطه می باشد که توصیه می کنم دوستداران ساز گیتار در این کارگاه ها شرکت کنند . و مشکلاتی که تا چندین ماه یا حدودا یک سال برای آنها به درازا کشیده را می توانند درتعداد جلسات کم کارگاهی از نظرساختار و تفهیم موضوع در دست تحلیل قرار دهند

به عنوان  نمونه  جلسات کارگاه جدید ارائه ی چند روش اصولی در همراهی آواز با گیتار می باشد خوب شما فکر کنید که تعداد 100نفر در بروجرد گیتار می نوازند که البته بیشتر ازین تعداد هستند

امادرصد زیادی ازین عزیزان در همراهی آواز با گیتار بسیار سطحی برخورد می کنند دراین زمینه مطالبی ارائه می شود که بسیار کلیدی و کاربردی هستند .

 

(چگونگی تدریس گیتار)

-         آیا در رابطه با تدریس گیتار می شود بیشتر توضیح بدهید؟

 

 نکته ای که هست در خصوص عزیزانیست که در  حوزه ی تدریس موسیقی فعالیت دارند

به دلیل اینکه ساز تخصصی بنده گیتار هست می خواهم کمی در باره ی معضلات آموزشی گیتار سخن بگویم

ببینید حوزه ی تدریس و اینکه چگونه به هنرجوی مبتدی آموزشی خاص داد شامل هیچ گونه متد خاص و محکمی نیست. مثلا در خصوص آموزش زبان پارسی ما یک کتاب الفبا داریم واز اول ابتدایی شروع می کنیم و همه انسانهای پارسی زبان در ایران با این کتاب خواندن و نوشتن را یاد می گیرند

یعنی عرض بنده این است که یک کتاب واحد داریم و یک متد پذیرفته شده .

اما در خصوص موسیقی و تدریس گیتار متدی واحد حتی در یک سبک واحد وجود ندارد مثلا در شهرستان بروجرد تعدادی از استادان و مدرسین سبک کلاسیک به تدریس کتاب جیسون ولدرون می پردازندو متدهای دیگری هم هست و آنها هم بسیار محکم و تکنیکی تر هستند  و در بخش پاپ متد گسترده تر می شود و تنوع متد ها زیادتر هست

بنده مدتی در شهرستان ساوه به تدریس گیتار مشغول بودم و اساتیدی که در آنجا مشغول به فعالیت بودند کوچکترین اطلاعی از وجود متدآموزشی جیسون ولدرون یا دیک بنت(پاپ) و نیک مانالوف(پاپ) که در شهر بروجرد تدریس می شوند را نداشتند و آنها هم برای خودشان چیز دیگری درس می دادند

منظور این است که ارائه  و ثبت متدی واحد که کارشناسی اساسی روی آن صورت گرفته شود دریک سبک در روش آموزش بسیار ضروری می باشد . و این باعث می شود که هنرجو یان بنا به دلایلی اگر تصمیم به تعویض اساتید خودشان گرفتند مجبور نشوند زیر بار متدی متفاوت در آن سبک بروند و آموزش را از ابتدا شروع کنند

با توجه به این معضل به عنوان مثال مدرسی در سبک کلاسیک باید به متدهای موجود در سبک خودش مسلط باشد تا هنرجو دچار سردرگمی نشود که به هیچ عنوان در حال حاضر مدرسی بااین تفاسیر وجود ندارد و همه سعی در ارائه ی متد خودشان دارند .

نکته بعد گلایه به هنرجویان وافرادیست که سرنوشت و وقت یادگیریه خودشان را به دست افرادی می سپارند که هیچ نوع روش و تخصصی در آموزش و تدریس سازها ندارند .

هنرجویان باید اطلاع داشته باشند که مدرس مورد نظر اآنها در چه سطحی قرار دارد و از نکات تئوری به چه میزان آگاهی دارد

شاید در ابتدای امر آموزش این نکته به دلیل عدم آگاهی کافی هنرجویان امکان پذیر نباشد اما در گذشت مدت زمانی بالاخره معلوم خواهد شد و هنرجویانی که به دنبال پیشرفت واقعی هستند باید به این نکته توجه کنند

امر آموزش بسیار مهم می باشد و اگر نکات آموزشی رعایت نشود ضربه بزرگی بر پیکر موسیقی خواهد خورد مدرسینی هستند که مدعیه آموزش تمام سبکهای گیتار هستند واین امر بسیارناراحت کننده است . مدرسینی هم هستند که برای تبلیغ کلاسهای خودسبکهای دیگر را مورد انتقاد و تخریب قرار می دهند و در امر مشاوره و آگاهی به معنای واقعی به هنرجویان طالب موسیقی خیانت می کنند .

داستان بسیار ساده است  مدرس یعنی کسی که افرادی تحت آموزش او قرارگرفته اند و باید ازدقت و آگاهی و نقطه نظرهای متعددی برخوردار باشد  که معمولا در زمینه ی تخصصی گیتار درا امر مشاوره و تدریس  بسیار بی دقتی می شود .

مدرس باید بداند که خود در چه سطحی از سبک تخصصی اش قرار گرفته و برای خود برنامه راهبردی داشته باشد

از علم روز خبر داشته ودر نواختن قطعات  به روز باشد کارشناسان واحد تخصصی اش رادرسطح شهر بشناسد از بازار کتاب ها و متدهای مختلف باخبر باشد  بتواند نکات و قطعات مورد تدریس را تحلیل کند و سپس این اطلاعات را در خود نگه ندارد و در اختیار هنرجو قرار دهد هنرجو را وادار به تفکر و ارائه ی کار خلاقانه  کند بداند که هنرجو در چه سطحی به سر می برد و برای رسیدن به سطح بعد برای او برنامه ای خاص داشته باشد امر تدریس موسیقی بسیار باید موشکافانه و ریزبینانه باشد اما چیزی که در اکثر کلاسها به چشم می خورد برعکس این گفته هاست

 

(در خصوص انجمن موسیقی)

-         نظرتان در رابطه با انجمن موسیقی بروجرد چیست؟

 

سالهای گذشته فعالیتهای هنری گسترده ای که درزمینه ی موسیقی در سطح استان اتفاق می افتاد درصدناچیزی از آن را بروجرد دراختیار داشت و برای اینکه هنرمندانی در جای خاصی جمع شوند و همبستگی لازم را در خصوص ارائه ی کارهای تکمیلی یاآزمایشی که تا مدتی در انزوای خودشان اجرا میشده را در محضردید عمومی قرار بدهند وجود نداشت و سال گذشته انجمن موسیقی راتشکیل دادند تا در این خصوص جامعه ی موسیقی شهر با دیدی باز برای رسیدن هنرمندان به اهدافشان و گرفتن نتیجه ی مطلوب فعالیتشان را آغاز کنند .

اعضای انجمن موسیقی باید بدون تعصب خاصی به رشته های موسیقی نگاه بیندازند نسبت به  سبک و ساز موسیقی چه پاپ و چه سنتی متعصبانه بر خورد نکنند بسیاری از موارد بنده شاهد این اتفاقات از طرف اساتید بزرگ خودمان بوده ام .

مثلا به فلان نوازنده پیشنهاد می کنند با این سرعت و قدرت عجیب در زمینه ی گیتار شما بهتر است وقتتان را صرف موسیقی ایرانی کنید و فلان ساز را بزنید یا اینکه حیف انگشتان پر تکنیکتان نیست که گیتار می زنید

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم متوجه می شویم که موسیقی پاپ ایرانیه ما در حیطه ی موسیقی تلفیقی بسیار هوشمندانه وارد عرصه شد و جایی حکم ناجی رابرای منقرض نشدن موسیقی اصیل و سنتی ما ایفا کرد البته به کمک موسیقی دانهای آگاه .

 

( موسیقی تلفیقی)

-         و موسیقی تلفیقی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

جایی نظر بنده رادر مورد موسیقی تلفیقی خواسته بودند و مایل هستم در این مورد صحبت هایی به میان آورم بااین مثال شروع می کنم

شما نمی توانید دو نفر انسان را که از هم متنفر هستند با یک سری انرژی مثبت و سلام و صلوات مجبور کنید کنار هم بنشینند و اختلافاتشان را فراموش کنند و حتی در مورد اختلافات حرفی به میان نیاورند شاید به ظاهر کنار همند اما از درون اختلافات همچنان پا برجاست

وقتی دوساز واحد را که یکی از ساختارهای موسیقی غربی و دیگری از ساختار موسیقی اصیل ایرانی برخوردارند را کنار هم قرار می دهیم یعنی با دو ساختار و زبان متفاوت .

در ابتدای امر باید موسیقی هردو ساز برای هم تعریف بشوند تا با توجه به محدودیتها برنامه هایی برای اجرای هر دوساز  ریخته شود تا هردو بتوانند به اجرایی مشترک دست یابند مثلا تعدادی از تکنیک ها که در یک ساز بسیار استفاده می شود محدود تر شوند و از تکنیکهای مشترک استفاده شود هارمونی ها با احتیاط به کار روند چون جملات موسیقی ایرانی در اکثر موارد از پیچیدگی و ازدیاد تکنیک برخوردار است و همچنین وجود رب پرده ها را نباید نادیده گرفت .با این اوضاع باید جملات جدیدی ساخت تا قابلیت هارمونیزه شدن را داشته باشند نه اینکه با تعدادی آکورد سروته آن را هم آورد پس دقت لازم باید اعمال شود  تا نتیجه و هدف نهایی که رسیدن به صدایی مطلوب است حاصل شود ...

(در مورد وجود و رفع تبعیض ها)

-         بنظر شما آیا تبعیضی در زمبنه موسیقی وجود دارد؟

 

وقتی حرف ازیک نهاد می شود این نهاد برای خود طبق قوانینی یک استراکچریا ساختار دارد

انجمن موسیقی بروجرد که به عنوان یک نهاد در گوشه ای از اداره ارشاد مستقر شده است یک ساختار درونی دارد که طبق قوانین دولتی و جامعه ی هنری در زمینه ی موسیقی تعریف می شود وشکل بیرونیه آن مورد توجه تشکلها و گروه های موسیقی کوچکتری است که بعضی ازین گروه های موسیقی به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی قدرت بیشتری در نفوذ به آن را دارند .  مهم ترین کار انجمن باید اشاعه ی فرهنگی باشد .

 شرایطی که انجمن می تواند برای هنرمندان فراهم کند باید باارائه ی قوانین محکمی به صورت برابر در اختیار همه قرار بگیرد . واین قوانین شامل حال تمام اعضا ی جامعه هنری شوند .

مثلا برای اجرای یک کنسرت یا برگزاری کار گاه های آموزشی باید شرایط تست گیری و نحوه ی برخوردها برای همه یکسان باشد

این یکسانی باعث جدیت بیشتر و عرضه ی کارهای هنری درجه یک می شوند یعنی هنرمندانی که از ضعف تکنیکی در اجرای زنده یا ارائه  مطالب برخوردارند باید به صورت جدی تر سعی در رفع نقص ها کنند

این شرایط باید برای تمامی دوستان جامعه موسیقی چه کوچکترها چه بزرگان یکسان باشد. منظور بنده بازبینی کارها به صورت جدی و واقعیست

در این خصوص در سال 96بنده سعی در برگزاری کارگاه آموزش گیتار داشتم که توسط انجمن موسیقی نه بازبینی شد و نه موردتوجه انجمن قرار گرفت و مجبور به برقراری آن در یکی از آموزشگاههای سطح شهر شده ام .

(درمورد برگزاری کنسرتها)

-         و سخن آخرتان......


شرایط برگزاری  کنسرتها طوری شده است که هنرمندان جوان ساکن بروجرد هنوز هم نمی توانند اجرای خودشان را داشته باشند و عزیزان هنرمندی که شرایط اقتصادی یا اجتماعی بهتری دارند از شرایط ویژه ای برخوردارند و مدام بین هم مسابقه می گذارند و فلان موزیسین یا خواننده را از فلان شهر می آورند و باز درهای موسیقی برای هنرمندان واقعی شهر که از خود استقلال دارند و از شرایط اقتصادی پایین ولی عرضه ی فرهنگی برتری بهره مند هستند همچنان بسته است .






طبقه بندی: هنری، 
برچسب ها: پوریا نیکوکار، گیتار، گیتاریست، پوریا نیکوکار گیتاریست، گیتار نواز، گیتاریست بروجردی،  
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 12 مرداد 1396 توسط فرهاد داودوندی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظ